مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی مجموعه تخت سلیمان

معرفی مجموعه تخت سلیمان

مجموعه تخت سلیمان

 کل سنگ بنای یادبود تخت سلیمان (آتشکده تخت سلیمان یا آذر گوشناسپ) در زمینی مرتفع و طبیعی ، حدود 20 متر قرار دارد. تخت سلیمان در فارسی به معنی "تخت سلیمان" است. یک دریاچه در وسط دشتی دور افتاده واقع شده است که با کوه احاطه شده است. یک سکوی مستحکم در اطراف دریاچه ساخته شده بود که آتشکده زرتشتیان ، معبد آناهیتا و یک مجموعه سلطنتی ساسانیان را در خود جای داده بود. اگرچه این مکان در اواخر دوران ساسانیان ویران شد و در قرن سیزدهم به طور نسبی بازسازی شد ، اما ویرانه های آن به قدری ارزشمند هستند که مرحله قابل توجهی از تاریخ بشر را به تصویر می کشند.

تخت سلیمان مهمترین مکان برای ایمان توحیدی اولیه آیین زرتشت در امپراتوری ساسانیان قلمداد می شود. معماری اسلامی از طراحی آتشکده و طرح کلی سایت الهام گرفته است ، بلکه فرهنگ های شرقی و غربی نیز به عنوان مرجع معماری از آن بهره مند شده اند. این سایت تپه ها و کوه های باستانی دیگری را در خود جای داده است که معروف ترین آنها زندان سلیمان است (واقع در زندان سلیمان) واقع در قسمت شرقی منطقه.

این ارگ شامل بقایای آتشکده زرتشتیان است که در دوره ساسانیان ساخته شده و به طور جزئی در دوره ایلخانیان (به عنوان مسجد) بازسازی شد. این مکان شامل مقدس اصلی زرتشتیان است که تا حدی در دوره ایلخانیان (مغول) (قرن سیزدهم) و همچنین معبدی از دوره ساسانیان (قرن های 6 و 7) بازسازی شده و به نام آناهیتا نام گذاری شده است. این معبد یکی از سه "آتش سوزی بزرگ" یا "آتش سوزی سلطنتی" را در خود جای داده بود که آتش سوزی تخت سلیمان نامیده می شد و به طبقه آرتشتار یا جنگجویان ساسانی اختصاص داشت. تمام آثار ساختاری در داخل بنایی بیضی شکل ساخته شده اند. بنای خارجی با 5 متر. ضخامت ، 14 متر ارتفاع و محیط خارجی 1200 متر. دارای 38 برج دفاعی مخروطی است که دیوار خارجی بازمانده ای از دوره ساسانیان است. در زمان سلطنت ایلخانان ، دروازه ای جدید ساخته شده بود که در کنار دروازه جنوبی سابق قرار داشت. درون بنای بیضی شکل دو قطعه مربع شکل وجود دارد که دارای تک محوری و مراکز مختلف است. در مراکز میدان جنوبی به ترتیب یک دریاچه و میدان شمالی یک آتشکده باستانی وجود دارد. ایوان خسرو در جهت شمال غربی دریاچه قرار دارد و در ضلع جنوبی آن ایوان قره باغ خسرو قرار دارد. تخت سلیمان "تاج و تخت سلیمان" مقدس ترین زیارتگاه آیین زرتشت و امپراتوری سابق ساسانی است. تخت سلیمان در زمان فتح رومیان در سال 624 میلادی تخریب شد. در بررسی های باستان شناسی در اطراف منطقه آتشکده ، انواع سکه ها ، کاشی ها و یک ظرف بزرگ پخت مسی (بقایای دوره اسلامی) کشف شده است. این سایت پس از فتح اعراب نام کتاب مقدس خود را به دست آورد.

در افسانه های عامیانه آمده است که پادشاه سلیمان هیولاها را در داخل دهانه ای به عمق 100 متر عمق که زندان سلیمان "زندان سلیمان" نامیده می شود ، زندانی می کرد. همچنین گفته می شود که سلیمان حوض روان در قلعه را ایجاد کرده است. زندان سلیمان که از بقایای معبد ماقبل تاریخ و معبد مادها تشکیل شده است در این مجموعه قرار دارد. مکان هایی مانند آتشفشان های خاموش ، چشمه های آب گرم و جویبارهای اطراف تخت سلیمان قابل بررسی است.


جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده